31 Ara 2007

Wimax, İş Modelleri Arasında Yer Almak için Savaş Veriyor

Wimax, İş Modelleri Arasında Yer Almak için Savaş Veriyor

Informa Telecoms & Media’nın yaptığı bir araştırmaya göre, global mobil geniş bant pazarı 2012 yılında 400 milyar $’a ulaşacak. Tabi ki bu rakam Telekom endüstrisindeki herkesi heyecanlandırıyor. Ama sonuç olarak savaş --daha farklı bir teknoloji olmadığı için-- GSM, CDMA ve Wimax arasında geçecek.

Savaşa biraz daha yakın bakarsanız, GSM tarafında HSPA ve 2010’da ticari konuşlandırması yapılacak olan LTE (Uzun Vadeli Evrim- Long Term Evolution) var. CDMA tarafında, 1x EV-DO Rev B ve 2009 yılına tarihlenen UMB (Ultra Mobil Geniş-bant – Utlar Mobile Broadband) mevcut. WiMAX kanadında ise 802.16e ve 2009 civarında piyasada olacak olan 802.16m var.

Her bir grup için satış kampanyaları “gerçek” mobil geniş-bant erişim olanağı ile ateşleniyor. Bunun anlamı kahve dükkanları (Starbucks gibi) veya havaalanlarına çakılıp kalmadan istediğiniz anda istediğiniz yerden yüksek megabitlerde kablosuz veri hızlarına erişebilmeniz. Yüksek megabitlere mobil erişim vaatleri, tüm taraflarda aynı OFDM ve MIMO teknolojileri temel alınarak veriliyor.

Her grup diğerlerine göre büyük avantajları olduğu iddiasında. Örneğin GSM ve CDMA kamplarına baktığınızda sırasıyla avantajlarının genel ölçek ekonomileri ve birlikte çalışabilirlik karşısında teknolojik üstünlük ve spektral etkinlik olarak iddia ediliyor.
Wimax ise hangi hücresel evrim elementini kıyasladığınıza bağlı olarak bu iki gruptan farklı bir konumda yer alıyor. Örneğin Wimax yandaşları şu anda piyasaya çıkmakta olan ve önümüzdeki yıl ciddi bir güç oluşturacak olan mobil Wimax’ın UMB’den en azından bir, LTE’den ise iki ya da üç yıl önce piyasada olacağını hatırlatıyorlar.

Ancak GSM Birliği (GSMA) mobil geniş-bant’ın geleceğin teknolojisi olmadığının, HSPA ile artık günümüz teknolojisi olduğunun ısrarla altını çiziyor. GSMA’in Ovum ile ortaklaşa gerçekleştirdiği Kablosuz araştırmasına göre sadece Asya’daki W-CDMA bağlantıları 2010 yılında 160 milyonu bulacak ki bunların yarısı da HSPA olacak. GSMA ayrıca şu anki HSPA pik hızı olan 7.2 Mbps’nin pek çok mobil uygulama için ve hatta PowerPoint, video klip ve müzik dosyaları indirmek gibi en yoğun veri harcayan aktiviteler için bile, fazlasıyla yeterli olduğunu belirtiyor.

Bu arada Alcatel-Lucent, Huawei, Motorola, Nortel Networks ve ZTE gibi CDMA sağlayıcıları da 290 Mbps’ye varan pik hızlara sahip olan UMB’yi “gerçek mobil geniş-bant” olarak görmekteler.

Hangisini seçerseniz seçin, cep telefonu sektörünün 3G sonrası stratejilerini sunmaları için kamplara yaptığı baskı Wimax’ın mobil geniş-bant’taki rolü ve böyle bir rol olup olmayacağı üzerine soruların tekrar gündeme gelmesine yol açtı.

Hücresel sektörün şampiyonlarının Wimax’ı başarısız olarak lanse etmeleri yeni bir şey değil. Ancak Wimax, gelişmekte olan pazarlarda sabit-hat’a bir alternatif olarak oldukça ciddi bir başlangıç yaptı. Örneğin büyük cep telefonu firmalarından Sprint A.B.D.’de Wimax hizmetleri sunmaya başlarken, Vodafone da Wimax denemelerine başladı.

Wimax taraftarları en azından Wimax Forum üye listesinin büyüklüğünü göstererek yakında yok olacak bir şey için bu kadar çok destek olamayacağını iddia ediyorlar.
Aslında özellikle her iki taraf için de satış yapan sağlayıcıların “ona uymazsa buna uyar” felsefesini gütmeleri yüzünden 3G’ye karşı Wimax olayın şimdiye dek çoktan unutulması lazımdı. Bu sonuçta bir teknolojinin diğerini alt etmesi ile ilgili değil, daha çok işletme vakaları ve hangi teknoloji size uyuyorsa onu konuşlandırmayla ilgili. 3G teknolojisi ile rekabet etmek üzere tasarlanmış olan Wimax’ın işletme vakasında, LTE ve UM türlerine karşı yerini korumakta zorlandığı gözlenmekte. Bazı gözlemcilere göre ise mobil Wimax niş bir teknoloji ve hatta geçici bir teknoloji olma tehlikesiyle karşı karşıya.


Telekom endüstrisindeki analizlere göz atarsanız, LTE ve UMB ayrımında, kimin neyi benimseyeceği konusu artık ortada. W-CDMA operatörleri ve EV-DO operatörleri zamanı geldiğinde kendileri için tasarlanan evrimsel yollardan ilerlemeyi sürdürecekler.

Mobil Wimax için klasik görüş, 3G lisansı olmayan (örneğin sabit-hat operatörleri, ISP’ler, yerel 3G spektrum ihalelerini kaybeden 2G telefon şirketleri) oyuncuların tarafından benimseneceği ve destekleneceği şeklinde.

Diğer yandan Wimax yandaşları, cep telefonu şirketlerinin hizmet portföylerine Wimax’ı eklemeleri için artan bir baskı olduğunu iddia ediyorlar. Vodafone ya da Sprint gibi bazı büyük mobil operatörler de Wimax’ı kucaklayarak bu iddiayı doğruladılar.


Ancak Amerikalı cep telefonu şirketi Sprint’in 2007 içinde 2 Amerikan kentinde Wimax servislerini sunmasının ve 2008 sonunda 100 milyon kişiye ulaşacağını açıklamasının arkasında farklı bir model var. Hatırlanacağı gibi Sprint, 2005 yılında Nextel ile birleştiğinde büyük bir spektrum elde etmişti ve Amerikan hükümeti de adeta “ya bu spektrumu kullan ya da geri ver” demişti. Dolayısıyla Nextel, rakiplerinin, bu kadar düşük maliyette veya bu denli hızlı bir hizmet sunmayı başaramayacağı (yani yüksek megabit hızda gezgin bir mobil geniş-bant hizmet) planını yapıyor gibi gözüküyor.

Mobil kolu 3G sunan Telecom Italia da rakiplerinden önce gezgin geniş-bant sunma ümidiyle Wimax denemeleri yapmakta.

Bir de tabi Malta’da (Airspan’in mobil Wimax için yazılım-yükseltilebilir nitelikli HiperMax baz istasyonunu temel alarak) sabit bir Wimax networkünü piyasaya sunan ve Wimax destekçilerinin sevinçle karşıladığı, Wimax Forum’un öncelikli üyesi haline gelen Vodafone var.

Vodafone’un global Teknoloji Ana Sorumlusu Steve Pusey "Gelecekteki networklerimiz konusunda Vodafone teknolojik olarak nötralliğini koruyor ve Wimax Forum’a katılmak da bu teknolojinin tam kapasitesini ve potansiyelini değerlendirmek istediğimizden bizim açımızdan mantıklı bir adımdı," diyor.

Kısacası: Vodafone teknolojik olarak nötralliğini koruyor ve yeni-nesil network stratejisinin bir parçası olarak hem LTE, hem de Wimax ile ilgileniyor. Vodafone ölçeğinde bir cep telefonu firmasının Wimax ile ilgilenmesi ise uzmanların, yakın bir gelecekte diğer cep telefonu firmalarının da Wimax'i kabul edeceğine işaret olarak düşünülüyor.

Diğer yandan farklı pazarlarda ve müşteri segmentlerinin ihtiyaçları doğrultusunda yeni hizmetler üretmek isteyen cep telefonu operatörlerinin coğrafyalara özgü farklı teknolojileri kabul etmeleri de gerekecektir.

Mobil Reklam Modelleri ve Örnekleri

Mobil Reklam Modelleri ve Örnekleri

Yeni teknolojiler, geleneksel reklamcılığın yıkılmasına neden oluyor. Yerine yeni gelişen reklamcılık formları geliyor. IBM’in yaz başında yayınladığı bir rapora göre, mobil, on-line ve interaktif TV kampanyalarından kaynaklanacak gelirin 2010 yılında sadece ABD’de yıllık 60 milyar doları (veya başka bir deyişle tüm dijital içerik pazarının yüzde 45’ini) bulacağı tahmin ediliyor.

Mobil Reklam Modelleri

Mobil telefonlar sahip olduğumuz en kişisel cihazlar ve pek çok kişinin 24 saat yanında taşıdığı cihazlar. Dünyada neredeyse 3 milyar cep telefonu kullanıcı olduğu düşünülürse mobil reklamcılığın devasa bir fırsat sunduğu açıkça anlaşılır.

Mobil cihazlarda reklam vermenin banner, sponsorlu video içerikleri ve kullanıcıya gönderilen mesajlar dahil pek çok değişik formu olabilir ancak telekom şirketleri ve reklamcıların yine de farklı koşullarda hangisinin daha iyi sonuç verdiğini saptamaları gerekiyor.

Mobil reklamcılık tekniklerinin, doğrudan Internet’ten kopyalanması beklenmemelidir. Çünkü ekranlar ve cihazlar çok daha küçükler. Kullanıcının reklamı görme süresi tahminen çok kısa olacaktır. Dolayısıyla çok fazla tıklama-kutucuğu kullanıcıları rahatsız edecektir ve pek çok durumda operatörlerin içeriği uygun bir biçimde teslim edebilmeleri için cihaz tipini tespit etmeleri zorunluluğu olacaktır.

Mobil reklamcılık izleyici açısından anlamlı ve ilginç olmalıdır ve nicelik olarak haddinden fazla da olmamalıdır. Reklamcıların izin tabanlı ürüne çekmeye çalışmaktansa ürüne yönlendirmeye çalışan modeller kullanarak kişiye uygun sunumlarla spesifik bireyleri hedef alabilmeleri gerekecektir.

Aslında mobil reklamcılık arama, lokasyon ve mevcudiyet ile tüketicilerin tutkuları, hobileri, satın alma trendleri, geçmiş tıklamaları ve benzerine ilişkin derin bir anlayışın bir kombinasyonu olmalıdır.

Mobil Reklam Örnekleri

NTT DoCoMo’nun beş yıldan daha uzun bir süredir mobil portallarında küçük puntolu reklamlar döndürdüğü
, Japonya gibi mobil reklamcılığın hızla büyüdüğü pazarlar olan Asya dışında, mobil operatörler abonelerini kendilerinden soğutma ve satışları sarsmaktan korktuklarından cep telefonlarına reklam ekleme konusunda her zaman fazla tedbirli oldular.

Ancak bir dizi teşebbüs de yaşandı.
2006 yazında Virgin Mobile US firması, Sugar Mama adı verilen ve ticari reklamları izlemeleri, mesajla gelen reklam metinlerini okumaları ve markaların düzenledikleri anketlere katılmaları karşılığında kullanıcılarına ücretsiz konuşma süreleri hediye eden bir programın tanıtımını yaptı
. İlk yedi ayında Sugar Mama kampanyası yaklaşık 250.000 kayıtlı müşteriye 3 milyon dakika süre hediye kazandırdı.

Virgin Mobile şirketi kısa süre önce yüksek oranda hedefli olan ve kullanıcılarını ilgilendiren reklamlar sunmak üzere JumpTab’in arama-tabanlı reklam platformunu kullanacağını açıkladı. Verizon, Sprint ve Cingular gibi şirketler de artık mobil telefon ekranlarında reklam uygulamalarını test ediyor ve kullanmaya başlıyorlar.


Avrupa’da EMI Music ve T-Mobile reklam-destekli mobil videolar için 2006 sonunda Britanya’da pilot bölge çalışması yapma amacıyla güçlerini birleştirme kararı aldılar. Reklam fonlama şirketi Amobee ise Fransa’da Coca-Cola ve Saab gibi şirketlerin reklam denemeleri için Orange ile ticari bir reklamcılık denemesi başlattı. Oyun oynamaya meraklı
Orange müşterileri eğer önce bir reklam izlemeyi kabul ederlerse diledikleri oyunlara ücretsiz veya daha düşük ücretle erişebilecekler. Mobil operatörü olan 3 UK ise kullanıcılarına ücretsiz içerik sağlamak üzere kişiselleştirilmiş reklam ile desteklenen bir servisi uygulamaya koydu. Ayrıca Vodafone ve Yahoo da bu yılın ilk yarısı içerisinde mobil bir reklamcılık işletmesi açmayı hedefliyorlar.

Fox News, USA Today ve The New York Times gibi medya markaları da artık herhangi bir mobil operatörün menüsünden değil direkt olarak bir mobil tarayıcı üzerinden erişim sağlanan mobil web-siteleri aracılığı ile reklam sunarak bu oyuna dahil oluyorlar.

Ve tüm bu şirketler girdikleri yolun kendileri için karlı bir iş olacağını düşünen tek taraf da değiller. İşin Internet tarafında yer alan Google ve Yahoo da mobil arama ve portal özelliklerinde reklam sunmaya çoktan başladılar.

Ve elbette cihazlarında hedefli kampanyalar için dizayn edilmiş iki mobil reklamcılık servisinin hizmete sunulduğunu duyurarak mobil reklamcılık kervanına hızla atlayan bir de Nokia var.

Woman receives $14,062.27 bill for Sprint wireless broadband

Woman receives $14,062.27 bill for Sprint wireless broadband

This fall, a Sprint customer named Krystyl signed up for Sprint’s $59.99 a month unlimited broadband service. As Krystyl’s YouTube video (via the Consumerist) reveals, she didn’t get an invoice for $59.99, but um, uh, $14,062.27.

Here’s Krystal’s version of what went down:

My name is Krystyl. I recently signed up for Sprint, to utilize their wireless broadband card, where I can use the internet on my laptop virtually anywhere where there is a wireless signal. I signed up for the unlimited $59.99 plan, at which I had 30 days to keep or cancel the service.

Within the first week of having the service, the card that was sent to me no longer worked. I called to cancel the service, and the gentlemen I spoke with told me that they didnt want to lose me as a customer, so they would drop my service for half the cost and send me a new card. I figured, why not, this is still within my 30 day trial. They sent me a new broadband card, and it the speeds it gave me were in a 14k modem speed, which is about a dial up connection speed or slower these days. I called Sprint for them to tell me to take the card to the store and do an instore return.

The nearest store they sent me to that allowed returns was 25 minutes away from where I live. Once I got there, the store told me they could not return the package because the upc code was different than that they carry in the store. The next day I called sprint for them to tell me to give me a run around. After 2 hours on the phone, I finally told them I wanted to cancel the service. At which they did on December 10th.

I checked my mail today to recieve another bill from sprint, for $14,062.27.

Vodafone CEO in line for a $90 million payout

Vodafone CEO in line for a $90 million payout

Vodafone chief executive Arun Sarin is in line for a £45 million payout thanks to this year's turnaround in the mobile phone giant. His potential windfall - from shares and share options - has soared in line with the group's share price. Shares in the Newbury-based telecoms giant have risen by 33% in the past 12 months as it the business outperformed City profit forecasts and enjoyed success abroad. According to the Sunday Times, Sarin could exercise share options worth £10 million immediately, and also owns £11.4 million of shares outright. He also has £3.6 million tied up in a deferred bonus scheme and two more tranches of share options worth £8.7 million that are exercisable next year and in 2009, the paper said. On top, the Indian-born boss has £11.8 million of shares in a long-term incentive scheme, the awarding of which depends on the share price.

This year's share performance for Vodafone has been in sharp contrast to 2006, when the stock fell 1.5%. Sarin, who started as chief executive in July 2003, spent much of that year embroiled in boardroom wrangling, with investors upset by slow growth and huge asset write-downs.

This year has seen him sell off under-performing or part-owned Vodafone assets in Japan, Switzerland and Belgium, and enjoy big revenue growth in fast-growing markets such as India and Turkey paying off. Sarin has also cut costs in Europe fall in an efficiency drive. Much of this year's share price growth has taken place since the summer, when investors switched to defensive stocks such as telecoms during volatile trading. Last month Vodafone delivered underlying earnings up 5% to £6.57 billion - better than the £6.4 billion forecast in the City. It has around 18 million mobile customers in the UK, part of a worldwide total of 241 million. The Newbury-headquartered company now expects full-year underlying operating profits to be within £9.5 billion to £9.9 billion, up around £200 million on original expectations.

28 Ara 2007

Cüneyt Türktan: Avea 2007 Yılında İlkleri Sunmaya Devam Etti


Avea 2007 Yılında İlkleri Sunmaya Devam Etti


Yazar: Cüneyt Türktan (AVEA CEO)


GSM sektörü 2006 yılından itibaren artan rekabetle önceki yıllara göre daha da büyük bir hızla ilerledi. Sektörde rekabeti yaratan Avea, 2007 yılında da sektöre ilkleri sunmaya devam etti. 2007 yılı şirketimizin abonelerin gerçek ihtiyaçlarına cevap veren yenilikçi hizmetler sunmaya devam ettiği, kalıpları yıkarak takip ve taklit edilen ürünleri piyasaya sunduğu, abone sayısını hızla artırarak (Aralık 2007 sonu itibariyle) 10 milyona ulaştığı bir yıl oldu. İki yıl içinde yaptığımız 600 milyon dolarlık yatırım sonucunda Türkiye nüfusunun %94’ünü kapsama alanına dahil eden şirketimiz EDGE penetrasyonunu ise Kasım sonu itibariyle %85 seviyesine çıkardı.

En yeni ve en son teknolojileri içeren öncü hizmetleriyle “gerçek fiyata kaliteli iletişim” sunmayı ilke edinen Avea; bu ilkesi çerçevesinde 2007 yılında da pazara yenilikçi ürün ve hizmetler sundu. Pazara ilk kez Avea’nın sunduğu Mobilvizyon hizmeti ve Avea’nın yenilikçi MobilOfis uygulamaları 2007 yılında Avea’nın sektöre getirdiği yenilikler arasında yer alıyor. Katma Değerli Servislerimizden Renkli SMS, Neşeli Mesaj, biAlem ve MSN hizmetlerinin her biri alanlarında birer ilk.

Ayrıca şebekemize yaptığımız yatırımlarımız sayesinde büyük şehirlerde ve turistik alanlarda bina içi kapsama alanımızı iyileştirdik. Bayilik ve distribütörlük ağımız kuvvetlendirildi ve Protel, Techcell ve Vegatel ile müşterilerimize sunulan hizmet kalitesi daha da artırıldı. Roaming ortaklarımızın sayısı arttırılarak 172 ülkede 434 operatörle serbest dolaşım anlaşması imzalandı. Türkiye’de yine bir ilke imza atarak altyapımızın bir kısmı paket tabanlı, daha esnek ve yeni servislere açık, servis kalitesi güvenceli Yeni Nesil Şebekeler ile değiştirildi ve bu doğrultuda Ankara’da yeni nesil şebeke hizmete açıldı. Gelişmiş bir teknolojik altyapı ile 1,5 ay içinde 2 milyon YTL’lik yatırım yaparak Erzincan’da hayata geçirilen Avea Çağrı Merkezi sayesinde tüm Türkiye’deki abonelere daha iyi hizmet verilmeye başlandı ve yaratılan istihdam ve yatırım sayesinde bölge ekonomisine değer katıldı.

Avea, 2008 yılında da Büyümeye Devam Edecek!

2008 yılında da şüphesiz GSM sektörü hızlı bir şekilde gelişmesini sürdürecek, Avea ise bu hızla rekabet ederek ilkleri sunmaya, abonelerinin ihtiyaçlarına göre ilerlerken yapılmayanı yapmaya, farklı düşünmeye en önemlisi de pazar ortalamalarının üzerinde büyümeye ve abonelerinin yüzünü güldürmeye devam edecek. Öte yandan 2008 yılında özellikle Numara Taşınabilirliği ve vergiler konusunda çeşitli gelişmeler yaşanacak.



  1. Numara Taşınabilirliği

    Ülkemizde GSM pazarında etkin rekabetin sağlanması için Numara Taşınabilirliği uygulamasının bir an evvel yürürlüğe girmesi büyük önem taşıyor.


    Bildiğiniz üzere, Telekomünikasyon Kurumu 2004 yılından beri devam eden çalışmalar neticesinde 2007 yılının Şubat ayında Numara Taşınabilirliği Yönetmeliğini yayınlayarak gerekli yasal düzenlemeyi yürürlüğe soktu. Yönetmelikte öngörülen ve numara taşınabilirliği için teknik altyapının olmazsa olmazlarından biri olan Merkezi Veritabanının kurulumu ve sonrasında Telekomünikasyon Kurumuna devri için Avea ve Vodafone çalışmalarını birlikte devam ettiriyor.

    Bu çalışmalar kapsamında Numara Taşınabilirliğinin 2008 yılının 3. çeyreğinde uygulamaya geçmesi bekleniyor.

    Ancak Numara Taşınabilirliğinin etkin olarak uygulanabilmesi ve abonelerin bu süreçten zorluk çekmeden faydalanabilmeleri için Telekomünikasyon Kurumu’nun yapması beklenen bazı düzenlemeler bulunuyor. Tüketici faydasına olacak bu düzenlemeleri Telekomünikasyon Kurumu’nun 2008 yılında çok etkin ve proaktif bir şekilde tamamlaması büyük önem taşıyor.

  2. Tarifeler

    2007 yılında Avea sektördeki en iyi teklifleri sunmaya devam etti. Artık cep telefonu kullanıcıları gerçek ihtiyaçlarını karşılayacak, alışılagelmiş kuralları yıkan tarifeleri Avea’da bulacağını biliyor.

    Daha önce de belirttiğim gibi Avea, abonesinin ihtiyaçlarını karşılayacak çözümlerle fark yaratıyor; abonelerimizin ihtiyaçlarından biri de kafa karıştırmayacak, şeffaf, kolay anlaşılır tarifeler. Avea da bu ihtiyaca yönelik, sektörde eşi olmayan tarifeler sunuyor.

    Örneğin her yöne aynı fiyat içeren Hepsibir tarifesini seçen müşterilerimiz Türkiye’deki 70 milyon cep ve sabit hat abonesini aynı fiyattan arıyor ki bu fiyat rakiplerimizin en yaygın tarifesindeki abonelerin kendi aralarında konuşma ücretinin bile altında.


    Yine uluslararası aramalar tarafında TümDünya paketine üye olarak abonelerimiz nereyi aradıklarını düşünmeden yurtdışındaki bütün numaraları aynı fiyata arayabiliyorlar. TümDünya paketine üye olan abonelerimizin yurt dışındayken aldıkları çağrılar da aynı şekilde ücretlendiriliyor. Bu da sektördeki ilklerden birini oluşturuyor.

    Avea 2007’de kamu çalışanlarına sunduğu avantajlı tarifelere, yine abonelerimizin ihtiyaçlarını dikkate alarak TümKamu tarifesini ekledi. Bu tarifeyle milyonlarca kamu çalışanı ve emeklileri birbirlerini ücretsiz arıyor. Özel sektör tarafında ise yine Türkiye’de bir ilke imza atılarak Tümİş tarifesi ile Avea hattı olan özel sektör çalışanlarına farklı şirketlerde bile olsalar birbirlerini ücretsiz arama fırsatı sunuldu.

  3. Tesis Paylaşımı

    Tesis paylaşımı aboneye olduğu kadar ekonomiye ve çevre korunmasına da olumlu katkıları olan bir uygulamadır. Kapsama ihtiyacı olan her bölgeye 3 kule kurulması yerine, tek kule üzerinde 3 operatörün yer alması hem maliyetlerin düşmesine, ve dolayısı ile abonelere yansıtılan fiyatlarda avantaj sağlanmasına, hem de çevrenin korunmasına ve daha az etkilenmesine yardımcı olacaktır. Avea olarak biz bundan bağımsız olarak yatırımlarımızı yaptık ve 8500’den fazla baz istasyonumuzla Türkiye’nin yüzde 94'ünü kapsama altına aldık.
    2007 yılında Şirketimiz ile Vodafone arasında tesis paylaşımına ilişkin faydalı bir protokol imzalandı ve bu sayede iki şirket de birbirinin kulelerini kullanabilme imkanı elde etti. Fakat diğer operatör, Şirketimizin bütün girişimlerine rağmen halen kulelerini paylaşmaya yanaşmıyor.

  4. Vergiler

    Ülkemizde penetrasyon oranının artması, işletmeciler arası geçişlerin kolaylaştırılması için vergilerin, -özellikle de ilk abonelik esnasında alınan vergilerin- düşürülmesi büyük önem taşıyor. 2008 yılı içerinde Telekomünikasyon Kurumunun GSM hizmetleri üzerindeki vergilerin düşürülmesi ile ilgili diğer Bakanlık ve Kuruluşlar ile yürüteceği ortak çalışmalar da bu konuda önemli bir rol oynayacak.

Rakamsal Veriler

İlk defa hat alacak sayısı (tahmin);

2007 4,160,000 kişi
2008 4,459,000 kişi
2009 3,945,000 kişi

Cihaz satışları; 2007 yılı için öngörülen cihaz satışı 11,5 milyon civarında idi. Eylül sonuna kadar satışlar 7,5 milyona ulaşmış durumda…

27 Ara 2007

Cep'te gizli numarayı ilk Vodafone bitirdi

Cep’te gizli numarayı ilk Vodafone bitirdi

Türkiye’de uzun süredir uygulanması gündemde olan gizli numaralı cep telefonu aramalarını iptal eden ilk uygulama Vodafone’dan geldi. Gizli Numaraya Kapalı Servisi devreye sokan Vodafone, gizli numaralı çağrıları almak istemeyen tüm abonelerine, bu servisten ücretsiz olarak yararlanabiliyor. Vodafone yetkilileri, 14 Aralık 2007 tarihinde hizmete sunulan Vodafone Gizli Numaraya Kapalı Servisi’ne abonelerinden kısa sürede yoğun talep aldıklarını, servise bugüne kadar 22 bini aşkın abonenin başvurduğunu bildirdi. Verilen bilgiye göre, Vodafone Gizli Numaraya Kapalı Servisi’nden yararlanmak isteyen Vodafone aboneleri, cep telefonlarından 7048’i arayarak, önceden aldıkları altı haneli şifreyle birlikte işlem kodunu 7048’e kısa mesajla göndererek veya www.vodafone.com.tr üzerinden My Vodafone aracılığı ile abonelikle ilgili işlemlerini anında yapabiliyorlar.

Softbank signals end to 2G services

Softbank signals end to 2G services

Japanese mobile operator Softbank Mobile will stop accepting new applications for 2G mobile service subscriptions, including prepaid services, from 31 March 2008. The cut-off is introduced to promote migration to 3G mobile services as the number of 2G service subscribers declines. Softbank will continue to provide 2G mobile services to existing customers, including upgrades of handsets and various back-up and after-sales services, after the cut-off date on new applications. To replace the prepaid service provided exclusively on 2G handsets, SBM plans to launch a 3G prepaid service from early February 2008.

Türk Telekom'un %15'i Daha Özelleşiyor

Türk Telekom'un %15'i Daha Özelleşiyor

Türk Telekom'un devletin elinde bulunan % 45 hissesinden, % 15'i, halka arz yöntemiyle, en geç 31 aralık 2008 tarihine kadar özelleştirilecek. Satışın % 3'ü Türk Telekom ve PTT çalışanları ile küçük tasarruf sahiplerine ayrılacak.

Türk Telekom'un devletin elinde bulunan % 45 hissesinden, % 15'inin, en geç 31 aralık 2008 tarihine kadar halka arz yöntemiyle özelleştirilmesine yönelik Bakanlar Kurulu kararı bugünkü Resmi Gazete'de yayınlandı.

Bakanlar Kurulu kararına göre, halka arz işleminde yurtiçi ve/veya yurtdışı sermaye piyasalarında satış ile buna ilişkin zamanlamanın piyasa koşullarına göre tespiti ve ek satış hakkının kullanılabilmesi hususları kurulacak olan Türk Telekom İhale Komisyonunca belirlenecek.

Bu Satışın % 3'ü, TT ve PTT Çalışanları ile Küçük Tasarruf Sahiplerine Ayrılıyor

Resmi Gazetede yayınlanan karara göre, 406 sayılı Telgraf ve Telefon Kanunu uyarınca, Türk Telekom hisselerinin satışında Türk Telekom ve T.C.Posta ve Telgraf Teşkilatı Genel Müdürlüğü çalışanları ile küçük tasarruf sahiplerine ayrılması öngörülen % 5 oranındaki pay ile ilgili olarak; bu satışta Türk Telekom hisselerinin % 3’ü (a) bendinde belirtilen oran içerisinde değerlendirilerek söz konusu çalışanlara ve küçük tasarruf sahiplerine ayrılacak.

Satıştan 1,6 Milyar $ Bekleniyor

Türk Telekom'un % 55'i, 2 yıl önce 6,55 Milyar $ karşılığında Oger Telecom firmasına satılmıştı. Bu satış şirketin değerinin 12 milyar $ civarında oluştuğu hesabını veriyor. Sektörel tahminler ise,
% 15 hissenin 1,6 milyar $ civarında bir gelir getireceği şeklinde.

Türk Telekom 2005 yılında Fiili 7,42 Milyar YTL (cep operatörlerinden geçmişe yönelik alınan ödemelerle 9,8 Milyar YTL) ciro yaparken, elde ettiği net gelir rakamı 3,24 Milyar YTL olmuştu.

Şirketin 2006 yılı geliri ise 7,25 Milyar YTL civarında olurken 2,96 Milyar YTL net gelir elde etmişti.

Türk Telekom 2007'nin ilk 3 ayının sonuçlarını
burayı tıklayarak görebileceğiniz üzere, yayınlamıştı. Buna göre ilk 3 ayda 1,784 milyar YTL toplam gelir (ciro) elde edilmişti. Türk Telekom yönetimi, o günlerde artık her çeyreğe ait raporlamayı yayınlayacağını bildirmişti ama 2. ve 3.çeyrek raporları yayınlanmadı. Biz de bir tablo elde etmek için, Dr.Paul Doany'nin, şubat ayında turk.internet.com'a verdiği röportaj*'da, 2007 için tahmini net geliri (kar) 2,92 milyar YTL olarak verdiğini hatırlatalım.

GSM'de Ortak Kule Kullanımı için İlk Adım Atıldı

GSM'de Ortak Kule Kullanımı için İlk Adım Atıldı

Türkiye’nin ilk ve tek kule servis sağlayıcılığı şirketi Turkkule, Vodafone’a ait GSM baz istasyonlarının kurulması için 251 adet kuleyi Vodafone yüklenicisi Motorola firmasına kiralamak konusunda çerçeve sözleşme imzaladı. İmzalanan anlaşma ile GSM sektöründe ortak kule kullanımı alanında ilk adım da atılmış oldu.

Türkiye genelinde 3600’den fazla lokasyonda kablosuz yayın ve iletişim sektörüne hizmet veren, Türkiye’nin ilk ve tek kule servis sağlayıcılığı şirketi Turkkule, Ankara, İzmir, Diyarbakır, Trabzon ve Marmara bölgesindeki toplam 251 kulesini Vodafone firmasının yüklenicisi Motorola’ya kiralayacak. İmzalanan anlaşma ile birlikte gerekli saha hazırlıkları (beton alan genişletme, tel çit yenileme, kule statiği incelemesi) Turkkule tarafından başlatılmış olup kısa sürede Motorola’nın bu sahalara girmesi ve ekipman kurulumlarını gerçekleştirmesi hedefleniyor.

Vodafone adına Motorola ile imzalanan anlaşma ile sektörde ortak tesis kullanımı yönündeki ilk somut adım da atılmış oldu. Bugüne kadar GSM operatörleri kendi kulelerini kurarak iletişim altyapılarını oluşturmayı tercih ederken, 2007 yılının Ocak ayında faaliyete başlayan Turkkule isteyen tüm operatörlere kule/enerji gibi temel altyapıları “ortak” kullanma imkânı sundu. Kurumların kaynaklarını ve altyapılarını daha etkin kullanmalarını sağlayacak yeni hizmet modeliyle bir ilke imza atan Turkkule, yüzde yüz yerli işgücü ve donanımla, ülke kaynaklarına duyarlı, çevreci çözümler sunarak her geçen gün tesis sayısını artırıp işletmecilere hizmet veriyor.

Vodafone, Motorola ve Turkkule 2008 yılında da işbirliklerini kuvvetlendirmek için yeni kurulacak sahalarda bilgi alışverişini sürdürüp olası ortak kullanımlı kule sayısını arttırmayı hedefliyor.

Turkkule Genel Müdürü Taylan Kınalı, Vodafone adına Motorola ile yapılan anlaşma ile ilgili şunları söyledi:

Turkkule yeni hizmet modeliyle kurumlara uluslararası standartlarda hizmet sunarken, her geçen gün kule ve tesisi sayısını arttırarak ülkemizin kaynaklarının daha etkin ve verimli kullanılmasını sağlıyor.

Kınalı, bir diğer önemli hedeflerinin de “Evrensel hizmet kanunu” kapsamındaki yörelere ortak kullanılacak altyapıyı götürerek sosyal manada anlamlı bir projede yer almak istediklerini belirterek, Motorola ile imzalanan anlaşmanın diğer kurum ve kuruluşlara ortak tesis kullanımı için örnek olmasını da diledi.

Günde 30 binden fazla cep telefonu satılıyor

Günde 30 binden fazla cep telefonu satılıyor

İletişim şirketi Teleses’in Yönetim Kurulu Başkanı Recep Uzelli, dünya nüfusunun 6 milyar 634 milyon olduğunu hatırlatırken, bu yılın Kasım ayı sonu itibariyle dünyadaki cep telefonu abone sayısının da 3,3 milyar ile dünya nüfusunun yarısına ulaştığını kaydetti.

Abone sayısının bu seviyede olmasının, kullanıcı sayısının aynı seviyede olduğu anlamı taşımadığına işaret eden Uzelli, gelişmiş ülkelerde insanların birden fazla hattı ve telefonu bulunduğunu, bunun da abone sayısının fazla görünmesine yol açtığını anlattı.

Türkiye’de de benzer bir durumun söz konusu olduğunu, 70 milyonluk nüfusa karşılık 60 milyon cep telefonu abonesi bulunduğunu ifade eden Uzelli, “Türkiye, bu abone sayısı ile dünya cep telefonu pazarında çok önemli bir konuma sahip” dedi.

Geçen yıl Türkiye’de iletişim sektörünün yüzde 7 büyüdüğüne dikkat çeken Uzelli, “Bu oran cep telefonunda yüzde 40 oldu” diye konuştu.

AYLIK 1 MİLYONUN ÜZERİNDE CEP TELEFONU SATILIYOR
Türkiye’de ayda 1 milyonun üzerinde cep telefonu satıldığını, yıllık satış miktarının ise ortalama 10 milyonun üzerinde olduğunu belirten Uzelli, Türkiye’nin bu satış rakamları nedeniyle üreticiler için çok önemli bir pazar haline geldiğini bildirdi.

2006 yılı sonu itibariyle dünyada 725 milyon adet cep telefonu satıldığını belirten Uzelli, bir önceki yıla göre yüzde 29’luk bir büyüme anlamına gelen bu satış performansının, cep telefonu sektörünü dünyanın en hızlı büyüyen sektörlerinden biri haline getirdiğini kaydetti.

TASARIM VE İMAJ ÖNEMLİ
Pazar adetleri büyüdükçe, daha üst telefonlara talebin artacağına dikkat çeken Uzelli, artık insanların daha çok özelliği olan, tasarım ve taşıdığı imaj açısından daha çok kendilerini ifade edebildikleri telefonları kullanmak istediklerini ifade etti.

Cep telefonlarında, tasarımın önemine vurgu yapan Uzelli, bu faktörün kimi zaman fonksiyonelliğin önüne geçtiğini kaydetti. Teleses’in satış raporlarına göre insanların bir cep telefonuna ortalama 180-185 Euro arasında para ödediklerinin anlaşıldığını belirten Uzelli, şunları kaydetti:
“OECD raporlarına göre Türkiye, son konuşma trafiğinin en çok arttığı ülkelerden biri. Ancak Avrupa ülkelerine göre elde edilen gelirler ise oldukça düşük kalmakta. Ortalama gelirlerin 30-40 Euro seviyesinde olduğu ve Hollanda gibi gelişmiş ülkelerde 80-90 Euroya kadar çıktığı Avrupa’da, cep telefonu pazarında en düşük abone başı gelir Türkiye, Polonya ve Çek Cumhuriyeti’ndedir. Görüşme dakikası olarak da Polonya ve Kıbrıs gibi ülkelerle eşit seviyedeyiz. Örneğin, ortalama seviyede olan İspanya’da bu değer ortalama 155 dakika seviyesindedir. Geçmişten beri tüketicilerin merakla talep ettiği operatörle yapılan kontrat ile cep telefonunun aboneye hediye edildiği ya da çok cüzi bir fiyatla verildiği iş modelleri Türkiye’de çok olası görünmemektedir. Bu kadar düşük abone başı gelir seviyesi ile bu telefonlar sübvanse edilememektedir. Türkiye bunu başka bir model olan kredi kartına taksitle aşmıştır.”

“PİYASA 2010 YILINDAN İTİBAREN DOYUM NOKTASINA ULAŞACAK
Türkiye’de şu anda cep telefonlarının penetrasyon (nüfusa göre telefon sahipliği) oranının yüzde 75’ler seviyesinde olduğunu belirten Uzelli, “Benim tahminime göre, Türkiye pazarı yüzde 110 yaygınlık oranıyla, 2010’dan itibaren doyum noktasına ulaşacak” görüşünü dile getirdi.

Bu tarihten itibaren cep telefonlarında yeni bir sürecin yaşanmaya başlanacağına işaret eden Uzelli, bu sürecin de yeni kuşak mobil iletişim teknolojisi 3G ve 4G olduğunu bildirdi.

Uzelli, bu teknolojilerin doymuş pazarın yeniden canlanmasını sağlayacağını ve kullanıcıları, bu yeni teknolojilere adapte olma konusunda ikna edeceğini kaydetti. Uzelli, “Bu yeni bir heyecan ve yeni bir sürecin başlangıcıdır” dedi.

Huawei to deploy 1st mobile WiMAX network in Central Asia

Huawei to deploy 1st mobile WiMAX network in Central Asia

Huawei Technoligies Co., Ltd, a market leader in providing next generation telecom network solutions for global operators, announced on Tuesday that the firm has been selected by Tajikistan's No.1 telecom operator Babilon-T to deploy the central Asia's first WiMAX commercial network.

Under the agreement, Huawei will provide an end-to-end Mobile WiMAX network, including distributed Base Station, Wireless Access Service Node-Gateway, Network Management Equipment and Terminals. The rollout will begin immediately and is expected to launch during the first quarter of 2008.

Huawei's mobile WiMAX solutions integrate the most advanced technologies, which will enable Babilon-T's subscribers to enjoy high-speed internet broadband access, watch mobile TV, or use VoIP at various locations. "This new technology will undoubtedly bring new market opportunities for Babilon-T," commented Wang Kexiang, President of Huawei CIS Region.

Babilon-T is the largest telecommunication operator in Tajikistan. After seven years of development, the company is now the leader of providing full range of telecommunication services in the country.

26 Ara 2007

First Commercial WiMAX UK Service Launched

First Commercial WiMAX UK Service Launched

It had to happen one day, we just didn't think it would be this millennium. Proving to be possibly the first real post-Chrimbo gift for we Brits is news that a joint agreement between Freedom4 and Connect MK could see us binning our BT landlines for the country's first publically available commercial WiMAX service.

Initially thrilling residents of the nubile concrete loving new town also known as Milton Keynes (with a wider roll-out scheduled for later in '08), the service will offer three packages inventively titled the MK Home Package 1, 2 and 3. Despite not exactly blazing a speed trail (1 offers 1Mbps download, with 2 and 3 providing 2Mbps) generous monthly user allowances of 10GB, 20GB and 40GB respectively have been enforced and following a £45 set-up cost and signing a 12 month contract prices aren't terrible at £20, £25 and £50 considering the quarterly savings on BT line rental.

"We have had great success with our trials of WiMax in the Milton Keynes area and partnering with ConnectMK allows us to reach the wider community," said Mike Read, CEO at Freedom4. "We can also provide services in areas where traditional ADSL access is not feasible, giving residents and businesses a cost-effective alternative to access the latest in Internet connectivity."

Steven Jewell, fellow CEO at ConnectMK (predictably) backed up these comments adding: "Our aim is to make Milton Keynes the first WiMax-powered wireless internet city and partnering with Freedom4 enables us to drive forward our ambitions. As the WiMax network expands, we will offer the service to an increasing number of residents and businesses, helping to make Milton Keynes a highly connected city." Over 1,000 Milton Keynesians have already pre-registered for the service so - despite a likely long-term bridesmaid role to HSDPA - WiMAX may not be the ugly sister everyone had long suspected…

VSNL plans WiMAX launch in January

VSNL plans WiMAX launch in January

VSNL plans to launch its retail WiMAX services in January. The services will be initially offered in Bangalore, Delhi, Mumbai and Hyderabad. Later, it will be extended to 35 other cities. Over the next three years, VSNL expects to extend it to 125 tier II towns. The company plans to invest $500 million to $600 million over three years to build signal towers.

WiMAX, or worldwide interoperability for microwave access, is a wide-area highspeed wireless broadband technology that has the capacity to connect remote areas. While a similar and more familiar technology, Wi-Fi, handles local areas within offices or hotspots, WiMAX has a much wider range. VSNL is already providing WiMAX services to some enterprise customers in Bangalore.

Reliance Communications, which provides the service to enterprise customers in Bangalore and Pune, will give VSNL tough competition next year. The company is planning to extend its services to 10 more cities this fiscal. In a pilot project, BSNL has also set up 10 WiMAX base stations in Bangalore, Chennai, Calcutta, Pune, Hyderabad, Ahmedabad, Hissar, Pinjore, Rohtak and Panipat. It is planning to connect over 10,000 villages with high speed wireless broadband services via an extensive WiMAX network in phases.

Industry watchers feel WiMAX will enable wireless infrastructure deployment in a cost-effective and decentralised manner, especially in a country such as India, which is inadequately covered by wireline infrastructure. WiMAX will also allow mobile Internet access at much higher speed than is available at present, they said. VSNL, which is undergoing a rebranding exercise to transform into Tata Communications Ltd, is looking to double its revenues to $5 billion in the next five years.

Top 10 Predictions for Wireless in '08

Top 10 Predictions for Wireless in '08

With year end in sight, it's time for predictions about the year to be. In this vein, inCode, a VeriSign company, has come out with top 10 predictions for the wireless industry for 2008.

1- First and foremost, chances for global harmony are greater than ever with the anticipated battle between LTE, HSPA, and WiMAX no longer happening, thanks mainly to the difference in maturity levels of the three technologies. With the 700MHz spectrum auction soon coming up, a new wholesale carrier will emerge that will focus on being cost-effective. The new model will be driven by companies like Google, and will operate at lower costs per minute.

2- Open access, and strong competition in the chipset industry will push device- and handset- vendors to bypass carriers, and build closer ties with end users.

3- With decreasing number of players, carriers will change focus from expanding their respective networks to optimizing the customer experience.

4- Wireless Broadband will continue to be the fastest-growing and most loved service since pre-paid and SMS.

5- Long criticized for helping illegal file-sharing, P2P will go mainstream, beginning to be used for legal distribution of content.

6- Carriers will follow an 'inside out' strategy, with coverage focused on where needed most rather than blindly.

7- With increased roll-out of 3G infrastructure and bandwidth-intensive data services, carriers will need to optimize and/or upgrade the back-haul portion of their networks to ensure that the quality of service is not compromised.

8- Like in the case of the Internet, the wireless space too will give preference to advertising-based models vis-a-vis subscription-based models.

9- iPhone and everything iPhone will continue to gain in significance -- especially sensitivity of data on iPhones.

10- Last but not the least, with the quality of mobile services continuing to deteriorate for the eighth year in a row, the wireless industry will be forced to get back to basics in response to consumer demand for more reliable phones- and phone services.

24 Ara 2007

4G inches closer with Nokia Siemens tests

4G inches closer with Nokia Siemens tests

The fourth generation of mobile broadband has moved closer to reality, following fresh trials by Nokia Siemens Networks.

Nokia Siemens Networks' tests, announced last week, involved Long Term Evolution (LTE), a potential successor to 3G. Offering theoretical data rates of up to 173 megabits per second, LTE is in something of a race to market with mobile WiMax, only promises which around 70Mbps but has a significant head start. The fastest currently available mobile broadband, HSDPA, offers around 7.2Mbps.

Both LTE and mobile WiMax use the OFDM modulation scheme and multiple-input multiple-output (Mimo) technology, which is based on the use of multiple antennae. Mobile WiMax's recent inclusion to the 3GPP family of standards has raised the possibility of both technologies becoming part of what will be known as 4G.

In its announcement, Nokia Siemens Networks said it had completed the world's first multiuser field trial of LTE in an urban environment. The trial, which was in Berlin, utilized 20MHz of bandwidth in the 2.6GHz spectrum, which is set for a hotly contested auction in the U.K. next year.

"(The trial confirmed) that LTE performance requirements can be met using 3GPP standardized technologies and it realized data rates of more than 100Mbps over distances of several hundred meters, while maintaining excellent throughput at the edge of typical urban mobile radio cells," the company's statement read.

Calling the trial an "important initial proof of concept for LTE," Nokia Siemens Networks' chief technology officer, Stephan Scholz, said that LTE would further the company's goal of connecting 5 billion users by 2015, due to LTE's efficient use of spectrum.

"We can demonstrate that LTE meets the high expectations set for this new technology," said Matthias Reiss, head of LTE at Nokia Siemens Networks. "Most importantly, we now have evidence that future LTE networks can run on existing base station sites and mobile operators can build LTE networks without requiring new antenna sites."

U.K. telecommunications regulator Ofcom announced the keenly anticipated auction of the 2010-2025MHz and 2500-2690MHz bands on Wednesday. The auctions will take place in mid-2008, and the deadline for applications by mobile operators is January 16. It is expected that the use of these bands will pave the way for a multitude of new mobile broadband services.

Although it is theoretically slower than LTE, mobile WiMax has the advantage of currently being in existence, albeit in just a few products. Fixed WiMax, which is in some cases upgradeable to mobile WiMax, is available as a commercial service in some parts of the U.K. today.

Ericsson acquires HyC Group: Spanish IPTV consultancy and systems integration company

Ericsson acquires HyC Group: Spanish IPTV consultancy and systems integration company

Ericsson today announced it had acquired HyC Group, a leading Spanish company in TV consultancy and systems integration with around 110 employees. The acquisition further strengthens Ericsson's position in the services and multimedia domains as a systems integrator of IPTV solutions.

IPTV is a key technology for telecom operators and service providers that aims to offer interactive and personalized broadband TV services to fixed and mobile users. With the acquisition of HyC, Ericsson further strengthens its ability to support operators and service providers in the solution design, installation, integration and operation of IPTV services.

The HyC employees will be part of the Ericsson's growing global services organization, contributing to its success. The HyC acquisition follows Ericsson's acquisition of Tandberg Television, the world's leading provider in advanced video compression technologies, at the beginning of the year.

Hans Vestberg, Executive Vice President, Chief Financial Officer, and Head of Global Services at Ericsson, says: "Multimedia and services, including IPTV and systems integration, are two strategic areas for Ericsson. I am pleased to announce this acquisition as it will strengthen our ability to support our customers in offering attractive consumer services in a fast and efficient way. HyC's skills and experience fit perfectly with our service offerings in the TV domain and our leading systems integration offering."

Hector Prieto, HyC General Manager, says: "We are proud to be part of the Ericsson Group. Customers will benefit from the combination of Ericsson's global presence and our niche expertise in a blooming technology."

Each year, Ericsson delivers more than 1000 systems integration projects, in multivendor and multi-technology environments, to operators and enterprises. Ericsson's systems integration expertise covers multimedia services and service network, telecom management, IP-packet backbone, IP Multimedia Subsystem, satellite communications and National Security and Public Safety solutions.

Europe's Top 10 Mobile Operators - Still Producing Robust Growth

Europe's Top 10 Mobile Operators - Still Producing Robust Growth

Although the 100% penetration level was reached in Q1 of this year, mobile growth has not slowed to any great extent and in fact, the third quarter saw more new connections than either of the earlier quarters, with 20.14m new connections, against 14.5m in the second and 16.3m in the first. Curiously, the 20m figure is almost exactly the same number as in both Q3 06 and Q3 05, when net additions totalled 20.4m and 20.2m respectively.

Top 20 European MNOs by Customers

If the normal seasonal pattern is repeated in Q4, then the final period of the year should see something between 25-30m new connections, enough to take penetration up to 110%. This reflects the fact that it is now quite commonplace to have more than one mobile account - one for work and another for domestic use. Add to this a small but growing number of machine to machine SIMs and a steadily increasing number of datacards or 3G USB devices, remove inactives where appropriate and clearly, there is no immediate prospect of a cessation of growth.

At the end of the second quarter, Europe's ten largest MNOs had a combined total of just over 270m customers, or nearly 40% of the total market. After a couple of minor restatements, that now emerges as 269m, or 39.6%. This number has crept up to just under 275m at the end of September, while the proportion has continued to drop, to 39.2%. This reflects a steady, if un-dramatic, broadening of the customer base across a growing number of operators. In fact, only one the ten largest MNOs increased its share of the European total (Kyivstar in Ukraine, by 0.6%) but even here, the rise reflects a bounce back from the poor second quarter performance, when the company lost 0.8%. Only two others - Vodafone's subsidiaries in Italy and Turkcell - maintained their overall market share (at 4.16% and 4.97% respectively) while all the others experienced a drop.

Vivendi to buy Neuf-Cegetel (France's second bigest broadband provider) for EUR 4.5 billion

Vivendi broadband deal puts France Telecom and Vodafone on high alert

Vivendi upped the pressure on its rival France Télécom yesterday by unveiling a €4.5billion (£3.3billion) deal to buy Neuf Cegetel, France's second-biggest broadband provider. The media conglomerate also reiterated its desire to seize control of Vodafone's 44 per cent stake in SFR, France's second-biggest mobile operator. Vivendi owns the remaining 56per cent of the group.

The French entertainment group, which already owns 40.5 per cent of Neuf Cegetel, is buying a 29 per cent stake from Louis Dreyfus, the commodity trading group, for €34.50 a share or €2.07billion. It will then launch a takeover for the remainder of the shares at €36.50 each, valuing the total deal at around €4.5billion. The group also stoked speculation about further deals with plans to raise up to €2billion from shareholders. It said the fundraising would preserve its "strategic and financial flexibility".

Jean Bernard-Lévy, chief executive and chairman of Vivendi's management board, said he wanted to control "100 per cent of our divisions" – a direct reference to Vodafone's SFR stake. However, Mr Bernard-Levy said the British mobile operator had "indicated to us that it is not on the agenda at the moment". A spokesman for Vodafone said it was happy with the partnership as it stands. The British company has pulled out of some international markets where it had a minority holding, but France is deemed an essential part of its core European operations.

Alternative Vivendi deals could include a move to secure the 35 per cent of Canal Plus, the pay-television broadcaster, that it does not own. The Neuf Cegetel deal — which will bring the broadband group together with the SFR mobile operations - is aimed at accelerating Vivendi's push into "converged" fixed and mobile products, the hot trend under which consumers are being encouraged to buy all their home communications services from one source.

In a further blow to France Télécom, the former state monopoly, Vivendi said it would spend more than the €450million that was previously earmarked by Neuf Cegetel for investment on a "next-generation" network designed to supply super-fast broadband connections. Vivendi, which endured a brush with bankruptcy at the start of the decade, embarked a year ago on a strategy to beef up its five divisions. Earlier this month it unveiled an $18.9billion (£9.5billion) tie-up with Activision, the US computer games giant. It also brought BMG Music Publishing for $2billion and Télévision Par Satellite, its French pay-TV rival.

The Neuf Cegetel deal will be conducted by SFR and financed by a loan from Vivendi to the mobile division. Vodafone has given its backing to the acquisition. Analysts at Citigroup said there was a "reasonable chance" that SFR would have to increase its planned €36.50 offer for the remaining Neuf Cegetel shares. "We expect SFR to increase its offer if it fails to acquire the remaining minorities since without full control, SFR will struggle to implement a convergent strategy," it said in a note. Neuf Cegetel already has the second-biggest fixed network in France, carrying 25 per cent of the country's voice traffic.

Brasil raised $2.9 billion from 3G auctions

Brasil raised $2.9 billion from 3G auctions

Telecom groups paid a 90 percent premium over the minimum price to acquire third-generation (3G) operating licenses in Brazil, one of the world's fastest-growing large mobile phone markets, authorities said on Thursday. The government sold 44 licenses in 11 different regions. International and domestic operators paid a total of 5.3 billion reais ($2.94 billion) compared with the asking price of 2.8 billion reais for licenses to provide 3G mobile telephony, the National Telecommunications Agency, Anatel, said.

Third-generation mobile telephony allows operators to offer more advanced services, such as videoconferences, via cell phones. Operators should invest more than 4 billion reais to implement 3G in Brazil, Anatel said. Analysts expect the number of cellular phone users to increase to 131 million at the end of 2008 from 116 million in November. The market has been growing annually by about 17 percent.

Prices were considered to be extremely high, but the potential revenue "will more than compensate the investment," said Carlos Constantini, a telecom analyst at local bank Unibanco. The price for the first region, which included Rio de Janeiro, was elevated by aggressive bidding from telecommunications firm Nextel, which didn't win a license but forced Vivo, Tele Norte Leste Participacoes, or Oi, TIM and Claro to compete harder. The investments needed in 3G networks will only see returns in the long term, warned Luciano Leocadio, telecom analyst at the local Ativa brokerage firm.

Japan Gives 2 WiMax Frequencies

Japan Gives 2 WiMax Frequencies

The Japanese government gave licenses Friday for future high-speed wireless Internet services to KDDI Corp. and Willcom Inc., which is owned by U.S. investment fund Carlyle Group. The decision for the 2.5 gigahertz broadband WiMax services is a victory for the telecommunications companies and a defeat for major mobile phone carriers NTT DoCoMo and Softbank Corp., which had also sought the license.

WiMax, a technology that allows speedy transmission of wireless data over long distances, is viewed as an attractive connection for future wireless devices, allowing users instantaneous access to the Internet while they're on the go, riding a commuter train, for example. The Japanese government maintains tight controls over wireless services and earlier said it would allow only two companies to do WiMax.

Other companies won't be banned from offering WiMax services, but they will have to lease the frequencies from KDDI or Willcom. KDDI is promising WiMax services for 2009, targeting 5.6 million users by 2013, with tests starting in February. By the end of 2012, WiMax will cover 90 percent of Japan's geographic area, according to a company release. Executives have said it would be a challenge to turn a profit on the project quickly, due to the high initial costs. KDDI estimates its plan would need to spend $1.3 billion on the project by the end of the 2013 business year.

WiMax is already available in parts of the U.S., South Korea and other nations but has not yet started in Japan. Similar to the Wi-Fi standard used at home and coffee shop hot spots, WiMax has much greater range and enables data transmission at higher speeds. Softbank, which was planning to work with Internet services provider eAccess Ltd. has submitted a complaint to the telecommunications ministry about the decision, according to Japan's top business daily the Nikkei, opening a new chapter in Softbank's continued battle with the government over control of telecommunications.

Softbank President Masayoshi Son has repeatedly contested such government controls as holding back Japan's technological and economic growth. The government has said it is weighing quality and the ability to cover areas with the services in picking the companies for WiMax. KDDI is leading a group of companies, including Intel Corp. of the U.S., East Japan Railway Co., a major train operator, and Japanese electronics maker Kyocera Corp., for the WiMax business.

Alcatel-Lucent to Pay $2.5M in Fines

Alcatel-Lucent to Pay $2.5M in Fines

Alcatel-Lucent will pay $2.5 million to settle charges that it violated U.S. anti-bribery laws by paying for hundreds of trips taken by Chinese officials to secure millions of dollars in contracts. The trips were provided between 2000 and 2003 by Murray Hill, N.J.-based Lucent Technologies, prior to its 2006 acquisition by Alcatel SA, the Justice Department said Friday. Lucent footed the bill for approximately 315 trips for Chinese officials, including sightseeing trips to Las Vegas, Disneyland and the Grand Canyon, the department said. The company paid a $1 million fine to the Justice Department and $1.5 million in civil penalties to settle a separate complaint by the Securities and Exchange Commission. Mary Ward, a spokeswoman for Alcatel-Lucent, said the company "cooperated fully" with the investigation and is "glad to get this matter behind us." The recipients were officials with Chinese state-owned telecommunications companies considered important to securing new business, the department's letter said. The Justice Department agreed to forego criminal prosecution of Lucent as part of the settlement. The company promised to institute a corporate anti-corruption policy and put in place better internal controls to detect violations of anti-bribery laws. The settlement does not affect a separate case involving charges that an Alcatel-Lucent official paid bribes to Costa Rican officials from 2000 to 2004, the department said.

19 Ara 2007

Türk Telekom, Meteksan'ın IES Bilişim ve Eğitim Teknolojileri Şirketini Satın Aldı

Türk Telekom, Meteksan’ın IES Bilişim ve Eğitim Teknolojileri Şirketini Satın Aldı

Türk Telekom eğitim yazılımı ve e-öğrenme konularında uzman IES Bilişim ve Eğitim Teknolojileri şirketinin yüzde 100 hissesini satın aldı. Ankara’da ODTÜ teknokent içerisinde çalışmalarını sürdüren IES’te önemli çoğunluğu ArGe uzmanı 117 çalışan ilk ve orta öğretime yönelik eğitim yazılımları geliştiriyor.

Son dönemde bilişim teknolojileri ve eğitim alanında yatırımlarına hız kazandıran Türk Telekom, 1988’de TÜBİTAK içerisinde kurulan ve 1996 yılında özelleşen IES Bilişim ve Eğitim Teknolojileri şirketini satın aldı. Bundan önce, IES hisselerinin yüzde 50’si Meteksan Sistem’e, yüzde 29,5’i Meteksan Net İletişim’e, yüzde 20’si Ahmet Eti’ye, yüzde 0,5’i ise şirket yöneticilerine ait bulunuyordu.

Taraflar arasında yapılan imza töreninde bir konuşma yapan Türk Telekom İcra ve Yönetim Kurulu Başkanı ve Genel Müdürü Paul Doany şunları söyledi:

Türk Telekom için 2008 yılı teknoloji yılı olacak. Bu sene başladığımız ve hızla devam ettiğimiz bilişim teknolojileri ve eğitim yatırımlarımız ile birlikte, bilişim alanında ulusal katma değer yaratma vizyonumuz doğrultusunda önemli adımlar atıyoruz. IES’in Türk Telekom ailesine katılması ile birlikte, Türkiye’nin bilgi çağına ulaşmasında büyük önem taşıyan ARGE ve e-öğrenim alanlarında değer yaratacak önemli projelere imza atacağız. IES’in Türk Telekom bünyesine katılması, şirkette çalışan ArGe uzmanlarının projelerini ve Türk teknolojisini yurtdışına ihraç etmek için önemli bir fırsatlar yaratacak.

Gerçekleştirilen bu satın alma ile eğitim içeriğine ve yerel içeriğe sahip güvenli internet erişimini artırmayı amaçladıklarını belirten Doany “okul inşaatı, internet evi ve öğretmenlere bilgisayar ve internet eğitimi yatırımlarımızı tamamlayıcı nitelikteki bu satın alma ve 2008 yılında eğitim alanında yapacağımız yeni yatırımlarla bu alanında lideri olmayı hedefliyoruz” dedi.
IES Bilişim ve Eğitim Teknolojileri hakkında:

IES, 1988 yılında TÜBİTAK içerisinde bir çoklu ortam laboratuarında çalışmalarına başladı. Laboratuar 1996 yılında özelleştirildi ve ilk ve orta öğretime yönelik, yüksek kalitede ve görsellikte, bilgisayar destekli eğitim içerikleri üretimine başladı. 1998 yılında ilk olarak Akademedia, 2000 yılından itibaren de Vitamin markası altında ürünler üretildı; 90'dan fazla CD'den oluşan bu ürünler 6. sınıftan 11. sınıfa kadar olan öğrencilerin kullanımına sunuldu.

Yakın zamanda, Millî Eğitim Bakanlığı için gerçekleştirilen "Bilgiye Erişim Portalı" Projesi'ne özel e-Öğrenme içeriği geliştirildi. Uluslararası pazarda firma, iki büyük projeyi Malezya Eğitim Bakanlığı için tamamladı. Bu projeler, 2 sınıfa yönelik olarak e-Öğrenme eğitim malzemelerini öğretmen eğitimiyle beraber İngilizce olarak başarılı bir şekilde sağladı. Öncelikle, Türk pazarına yönelik geliştirilen ve büyük beğeni toplayan Akademedia ürünü, Çin müfredatına uygun, Çince hazırlanmış ve 2002 yılında dünyanın en kalabalık pazarı olan Çin pazarına Tianyi markasıyla başarıyla sundu. Tianyi ürünü, 2002 yılının Mart ayında Çin Millî Eğitim Bakanlığı tarafından onaylandı ve lise öğrencileri için Bakanlık tarafından tavsiye edildi.

Şirket 2003’den itibaren Siemens için, resmi küresel e-Öğrenim Yetkinlik Merkezi olarak çalıştı. Mart 2006 itibarıyla, Siemens Business Services tüm e-Öğrenim grubunu tüm hak ve sorumlulukları ile IES adı altında dışarı çıkarıldı. Ardından Meteksan, IES’in müşterek kontrol eden hissesini satın almıştı.

Turkcell, 'tarifede üst sınıra' dava açtı

Turkcell, 'tarifede üst sınıra' dava açtı

Turkcell, Telekomünikasyon Kurulu'nun tarife üst sınırı konusundaki kararının iptali için Danıştay'da dava açtı. Turkcell'den İMKB'ye yapılan açıklamada, Telekomünikasyon Kurulu'nun, Turkcell'in normal ve indirimli uygulamaları kapsamında açıklanan şebeke içi tarifelerinin, aynı dönem içerisinde diğer işletmecilere uyguladığı en düşük çağrı sonlandırma ücretinin altında kalmamasının sağlanmasına ve ayrıca, genel abonelik paketlerinde yer alan diğer mobil operatörlere olan aramalara uygulanmak üzere KDV dahil 0,66 YTL/dk.'nın üst sınır olarak belirlenmesine karar verdiği hatırlatıldı. Açıklamada, "Şirketimız yukarıda sözü edilen tüm karar ve işlemlerin yürütmesinin durdurulması ve iptali talebiyle, Danıştay nezdinde bir iptal davası açmıştır" denildi.

18 Ara 2007

Vonage has been sued by Nortel for patent infringement

Vonage has been sued by yet another company for patent infringement, this time by Nortel Networks.

In a suit filed last week with the U.S. District Court in Delaware, Nortel alleges that Vonage infringes on 12 of its patents that broadly deal with click-to-call systems, with the management or architecture of VoIP system resources, and with call-tracing methods in packet-switched networks. All the patents involved in the suit relate directly to technology designed for VoIP telephony systems.

"Defending our intellectual property rights is a top priority for Nortel," says Nortel spokesman Sami Asiri. "That is why we are seeking damages and a permanent injunction against Vonage around the use of our technology."

The suit comes in the wake of a suit filed against Nortel by Vonage earlier this year that alleged Nortel violated three of Vonage's patents. Two of the patents involved in that suit -- numbers 4,782,485 and 5,018,136 -- concern multiplexed digital-packet telephone systems. The third patent -- No. 5,444,707 -- concerns packet-switching communications systems. Vonage acquired these three patents from Digital Packet Licensing in 2006.

The Nortel suit caps a busy year for Vonage's legal team. Last month, the company announced it had reached a settlement in principle with AT&T less than a month after AT&T accused the VoIP provider of violating its patents for systems that let users make VoIP calls using standard telephone devices.

Additionally, Vonage also recently reached settlements with Sprint Nextel for $80 million and with Verizon in a settlement that could be worth as much as $120 million.

The company reported net losses of $160.5 million in the third quarter of this year, more than twice the $65.8 million loss it reported for the third quarter of 2006
. Overall, the company has lost $266.6 million so far this year, and it has incurred net losses of more than $500 million in the past three years.

Commenting on the suit to the Associated Press, Vonage spokesman Charles Sahner said, "We always prefer to settle disputes amicably whenever possible."

KDDI, Willcom to get WiMAX licences, in Japan

KDDI, Willcom to get WiMAX licences, in Japan

The Japanese telecoms regulator has decided to grant licences for high speed WiMAX-based wireless broadband services to Carlyle-backed PHS operator Willcom and a consortium led by domestic mobile operator KDDI, the Nikkei business daily reported today. The two firms have been vying with NTT DoCoMo and Softbank Corp for the two WiMAX licences on offer. It is understood the losing bidders will now revise their business plans to allow them to piggyback services from the licensed firms. KDDI, which is partnering Intel and Kyocera, plans to introduce WiMAX in 2009, while Willcom hopes to launch its own high speed service – also in 2009 – using next generation PHS technology.

VoIP over WiMAX launched in Germany

NeckarCom launches VoIP over WiMAX in Germany

German telco NeckarCom Telekommunikation has launched a commercial WiMAX-based voice-over- internet protocol (VoIP) service in the Ulm region. US vendor Motorola completed the rollout of a WiMAX 802.16e network, capable of supporting fixed, nomadic, and mobile voice and data services, in October this year. NeckarCom ordered the infrastructure as a way of providing wireless broadband in areas where it could not deploy a fixed line data network. Now that VoIP has been launched, subscribers in Ulm, a city and region in the southern federal state of Baden-Wurttemburg, can receive integrated voice and data services via WiMAX. NeckarCom claims that this is the first such integrated service to be launched in Germany.

Wateen launches 22-city WiMAX network supplied by Moto

Wateen launches 22-city WiMAX network supplied by Moto

Motorola has announced the commercial launch of Wateen Telecom’s WiMAX network in 22 cities across Pakistan. In a message to employees and customers Wateen Telecom CEO Tariq Malik said: ‘We are proud to be the largest and the first in the world to roll out a WiMAX 802.16e network nationwide in 22 cities.’ Wateen is using Motorola’s WiMAX equipment as a broadband access alternative to homes and businesses in its major metropolitan centres, using home gateways and external antenna masts as a fixed-wireless solution. Unlike many WiMAX deployments, which target rural or small markets with few broadband resources, Wateen is focusing on the major metropolitan areas such as the capital Islamabad, Karachi, Lahore and Peshawar.

Femtocell Market Forecast to Reach $630M in 2010

Femtocell Market Forecast to Reach $630M in 2010

A new report from market research firm Infonetics Research says worldwide sales of GSM/GPRS and 3G femtocell access points will heat up quickly once femtocell services become more widely available, with unit shipments expected to grow 10-fold from 2007 to 2008, and revenue reaching more than $630 million in 2010.

The greatest opportunity, the report indicates, will be presented by 3G femtocells that are deployed in households, where they can be used to provide consistent high-speed coverage as well as improved home-zone type tariffs and services for customers. 3G femtocells offer a practical and potentially much less expensive alternative to enhancing coverage by further investing in denser 3G macrocell networks. In addition, as femtocells are backhauled over an Internet connection, such as a consumer's DSL line, the mobile operator could make operational expenditure savings on macrocellular backhaul.

"Femtocells could allow mobile operators to make a significant shift away from just relying on traditional cellular network architecture; the prospect of capex and opex savings combined with new personal broadband service opportunities is generating intense interest from operators in femtocells, and more vendors are developing products. If the hype translates into deployment, femtocells could radically transform the economics of mobile data and content-based services," said Richard Webb, wireless analyst for Infonetics Research.

Other highlights from the report:

  • In 2010, GSM/GPRS femtocells will account for 6% of worldwide femtocell access point revenue, W-CDMA femtocells will account for 59%, CDMA2000 femtocells 35%
  • The strongest early markets for femtocells are in developed countries; it is likely that the large potential of Asia Pacific, and EMEA will drive femtocell subscriber and equipment revenue growth in the long term

T-Mobile and 3 UK to combine 3G access networks

T-Mobile and 3 UK to combine 3G access networks

British mobile phone operators T-Mobile and 3 UK said on Tuesday they would combine their 3G access networks, which should mean nearly all the population is covered by 3G services by the end of 2008. Although masts and the 3G access networks are being combined, each company's core network and T-Mobile's 2G network will not be shared, the two companies said in a statement. T-Mobile is owned by Germany's Deutsche Telekom AG and 3 UK by Hong Kong conglomerate Hutchison Whampoa Ltd